Drodzy Rodzice i Uczniowie od dnia 19 sierpnia 2024 r. zmienił się sposób logowania do Dziennika VULCAN przez Rodziców oraz Uczniów. Dotychczasowi użytkownicy Dziennika będą mogli zaktualizować identyfikator rozpoczynając proces aktualizacji z wykorzystaniem dotychczasowego identyfikatora oraz hasła. Poniżej przesyłamy link do instrukcji aktualizacji konta - https://dziennik.vulcan.edu.pl/akz/
Opcje widoku
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Reset

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

W dniach 27, 28, 29 maja uczniowie klas IV, V i VI wzięli udział w wycieczce w Góry Świętokrzyskie. Zwiedzanie najciekawszych miejsc regionu rozpoczęliśmy od wizyty w miejscowości Krzemionki, gdzie znajduje się rezerwat archeologiczny chroniący zespół neolitycznych kopalń krzemienia pasiastego. Po obejrzeniu ekspozycji muzealnej odbyliśmy półkilometrowy spacer  podziemną trasą, wiodącą starożytnymi wyrobiskami. Atrakcją, pierwszego dnia wycieczki, była także wizyta na farmie osiołków, gdzie można było pogłaskać, wyczesać i nakarmić największe w Polsce, a pochodzące z Francji osiołki rasy Cotentin i Poitou.

Drugi dzień pobytu na wycieczce zaczął się od wspinaczki, wspólnie z przewodnikiem, przez teren Puszczy Jodłowej, na liczącą sobie 595 m n.p.m. Łysą Górę, znaną też jako Święty Krzyż. Po drodze  podziwialiśmy, z platformy na Gołoborzach, piękną panoramę okolicy. W budynkach klasztornych należących niegdyś do benedyktynów, odwiedziliśmy Kaplicę Krzyża Świętego, gdzie zostało nam udzielone błogosławieństwo przechowywanymi tam relikwiami. Dodatkowymi atrakcjami było zwiedzanie Muzeum Misyjnego obecnych gospodarzy klasztoru Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej oraz krypty grobowej Jeremiego Wiśniowieckiego. Zejście ze Świętego Krzyża odbyło się Drogą Królewską, po której wcześniej do sanktuarium na Świętym Krzyżu stąpali władcy Polski. Zanim szlak zawiódł nas do miejscowości Nowa Słupia, odwiedziliśmy jeszcze cmentarz wojenny, gdzie pochowano ok. 8 tysięcy jeńców radzieckich. U stóp Świętego Krzyża zatrzymaliśmy się jeszcze przy posągu najstarszego pielgrzyma Gór Świętokrzyskich, zaklętego w kamień Emeryka. Wizytę w Kielcach rozpoczęliśmy od spaceru po najciekawszych miejscach tego miasta. Mogliśmy obejrzeć Katedrę, grób Wojciecha Bartosa Głowackiego, barokowy Pałac Biskupów Krakowskich i kielecki rynek. Przewodnik opowiadał nam również o związanych z regionem, zasłużonych postaciach, takich jak: Stanisław Staszic, Stefan Żeromski i Henryk Sienkiewicz. Zwiedzanie Kielc zakończyliśmy w Rezerwacie Przyrody Kadzielnia. Ostatnim punktem drugiego dnia pobytu, a jednocześnie największą atrakcją, była wizyta w Jaskini Raj, posiadającej unikatową i dobrze zachowaną szatę naciekową.

W ostatnim dniu wycieczki zwiedziliśmy Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego w Nowej Słupi. Mogliśmy tam podziwiać multimedialne projekcje i wystawy dotyczące produkcji żelaza i jego znaczenia w naszym życiu. Tuż za płotem Muzeum Hutnictwa znajduje się Park Legend Świętokrzyskich, w którym przenieśliśmy się w niezwykły świat magii, czarów i legend świętokrzyskich, a wszystko to w technologii 3D. Dzięki specjalnym symulatorom i okularom VR mieliśmy też możliwość polatania na miotle razem ze świętokrzyskimi czarownicami. Ostatnią atrakcją naszego pobytu na kielecczyźnie była wizyta w oceanarium, gdzie pod kierunkiem przewodnika odwiedzaliśmy rzeki, morza i oceany świata, poznając żyjące w nich kolorowe, mniej lub bardziej sympatyczne, zwierzęta i rośliny.  W drodze powrotnej pomachaliśmy jeszcze z autokaru Bartkowi, czyli jednemu z najstarszych dębów w Polsce.