Zbiersk-Cukrownia 144
62-830 Zbiersk-Cukrownia
Informacja o działaniach w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej
w Szkole Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Zbiersku.
W dniach od 29 września do 3 października 2025 roku w Szkole Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Zbiersku odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej – inicjatywa mająca na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat zjawiska przemocy, promowanie postawy empatii, życzliwości oraz rozwijanie umiejętności mediacyjnych i komunikacyjnych.
W realizację działań aktywnie włączyła się cała społeczność szkolna: nauczyciele, wychowawcy, specjaliści szkolni (pedagog, psycholog), opiekunowie świetlicy i Samorząd Uczniowski. Każdy dzień tygodnia poświęcony był innemu zagadnieniu, dzięki czemu uczniowie mogli w różnorodny sposób doświadczać i poznawać tematykę relacji rówieśniczych.
Dzień I – „Słowa mają moc” (poniedziałek, 29 września 2025 r.)
Tydzień rozpoczął się apelem, podczas którego zaprezentowano cele i ideę działań podejmowanych w nadchodzących dniach. Apel był ważnym momentem inaugurującym kampanię przeciwko przemocy – zwrócono uwagę na wagę słów, jakie wypowiadamy wobec siebie nawzajem.
Dyrektor przeczytała Pakt na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, który w tygodniu podpisali zarówno uczniowie jak i nauczyciele
Tego dnia pedagog i psycholog szkolny przekazali nauczycielom oraz rodzicom list Ministra Edukacji Narodowej, w którym poruszono kwestie związane z odpowiedzialnością za budowanie bezpiecznego środowiska szkolnego.
Ogłoszono również dwa konkursy:
Na korytarzach pojawiły się gazetki ścienne promujące życzliwość, dobre słowo i przeciwdziałanie hejtowi.
W klasach młodszych (I–III) wychowawcy przeprowadzili zajęcia w oparciu o bajki terapeutyczne. Przedstawione historie pomogły dzieciom zrozumieć, jak ważna jest ostrożność w słowach i jak można naprawić relacje.
W klasach starszych (IV–VIII) psycholog i pedagog szkolny przeprowadzili krótkie ćwiczenie pt. „Słowa wędrujące”, które miało na celu uwrażliwienie uczniów na siłę wypowiadanych słów oraz ich wpływ na relacje z rówieśnikami.
Dzień II – „Komunikacja a relacje” (wtorek, 30 września 2025 r.)
Wtorek poświęcony był rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i budowaniu pozytywnych relacji. W każdej klasie, w ramach zajęć z wychowawcą, przeprowadzono zajęcia warsztatowe dotyczące skutecznej i empatycznej komunikacji, życzliwości oraz wyrażania emocji w konstruktywny sposób.
Scenariusze lekcji, przygotowane przez szkolnych specjalistów, były dostosowane do wieku uczniów i zawierały elementy aktywizujące, takie jak odgrywanie scenek, rozmowy w parach, burze mózgów. Zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami i refleksjami.
Dzień III – „STOP przemocy” (środa, 1 października 2025 r.)
Środa była dniem, w którym szczególną uwagę poświęcono zagadnieniom przemocy – zarówno fizycznej, jak i psychicznej oraz cyberprzemocy. Psycholog szkolny przeprowadził prezentację dotyczącą różnych form przemocy oraz możliwych sposobów reagowania, co miało na celu zwiększenie świadomości uczniów i pokazanie, że każda forma agresji może mieć poważne konsekwencje.
Dla uczniów klas I–III zorganizowano aktywne przerwy, podczas których odbywały się gry i zabawy promujące życzliwość i współpracę. Również w świetlicy szkolnej prowadzone były zajęcia o tematyce przeciwdziałania przemocy, przygotowane przez opiekunów świetlicy.
Dzień IV – „Dzień integracji i empatii” (czwartek, 2 października 2025 r.)
Samorząd Uczniowski zainicjował akcję „Drzewo empatii” – uczniowie wypisywali na papierowych liściach empatyczne i wspierające zwroty, które następnie zostały zawieszone na symbolicznym drzewie w centralnym punkcie szkoły.
W godzinach wieczornych zorganizowano wieczór filmowy dla klas IV–VIII. Uczniowie obejrzeli filmy poruszające temat relacji rówieśniczych, trudności w komunikacji i poszukiwania zrozumienia. Po seansie odbyła się dyskusja, podczas której uczniowie dzielili się swoimi przemyśleniami, analizowali zachowania bohaterów i sytuacje w których się znaleźli.
Dzień V – „Dzień dobrych relacji i promowania mediacji” (piątek, 3 października 2025 r.)
Ostatni dzień tygodnia poświęcony został integracji oraz wspólnemu świętowaniu życzliwości i dobrych relacji. Wychowawcy oraz pani bibliotekarka przeprowadzili w klasach I – III poranek z bajką terapeutyczną.
Samorząd Uczniowski poprowadził „aktywną przerwę, podczas której odbyły się zabawy i ćwiczenia integracyjne. Miały one na celu nie tylko budowanie relacji, ale również rozwijanie współpracy i zaufania między uczniami.
W tym dniu, w kilku klasach wystąpili mediatorzy rówieśniczych, którzy – pod opieką pedagoga – przygotowali scenki edukacyjne dla młodszych uczniów. Przedstawili ideę mediacji jako narzędzia wspierającego pokojowe rozwiązywanie konfliktów oraz zaprezentowali przykłady praktycznego jej zastosowania.
Przez cały tydzień klasy IV – VIII przygotowywały gazetki ścienne, w ramach ogłoszonego w poniedziałek konkursu. Młodsi uczniowie pracowali nad pracami plastycznymi, które przygotowywali na konkurs.
Najciekawsze prace plastyczne i gazetki z najtrafniejszymi hasłami promującymi życzliwość zostaną nagrodzone.
Podsumowanie:
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej był wyjątkowym czasem, w którym cała społeczność szkolna skupiła się na refleksji nad tym, jak ważne są dobre relacje, wzajemny szacunek i otwartość na drugiego człowieka. Poprzez różnorodne formy pracy – bajki, warsztaty, działania integracyjne, prezentacje i akcje tematyczne – uczniowie mogli nie tylko zdobywać wiedzę, ale również rozwijać kompetencje społeczne i emocjonalne.
Zaangażowanie uczniów, nauczycieli, specjalistów szkolnych oraz Samorządu Uczniowskiego świadczy o potrzebie i skuteczności takich inicjatyw. Mamy nadzieję, że zdobyte doświadczenia i wartości będą towarzyszyć uczniom na co dzień – nie tylko w szkole, ale również poza jej murami.

Zbiersk-Cukrownia 144
62-830 Zbiersk-Cukrownia