Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Tydzień przeciwdziałania przemocy rówieśniczej

Informacja o działaniach w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej

w Szkole Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Zbiersku.

 

 

W dniach od 29 września do 3 października 2025 roku w Szkole Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Zbiersku odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej – inicjatywa mająca na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat zjawiska przemocy, promowanie postawy empatii, życzliwości oraz rozwijanie umiejętności mediacyjnych i komunikacyjnych.

 

W realizację działań aktywnie włączyła się cała społeczność szkolna: nauczyciele, wychowawcy, specjaliści szkolni (pedagog, psycholog), opiekunowie świetlicy i Samorząd Uczniowski. Każdy dzień tygodnia poświęcony był innemu zagadnieniu, dzięki czemu uczniowie mogli w różnorodny sposób doświadczać i poznawać tematykę relacji rówieśniczych.

 

Dzień I – „Słowa mają moc” (poniedziałek, 29 września 2025 r.)

 

Tydzień rozpoczął się apelem, podczas którego zaprezentowano cele i ideę działań podejmowanych w nadchodzących dniach. Apel był ważnym momentem inaugurującym kampanię przeciwko przemocy – zwrócono uwagę na wagę słów, jakie wypowiadamy wobec siebie nawzajem.

 

Dyrektor przeczytała Pakt na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, który w tygodniu podpisali zarówno uczniowie jak i nauczyciele

 

Tego dnia pedagog i psycholog szkolny przekazali nauczycielom oraz rodzicom list Ministra Edukacji Narodowej, w którym poruszono kwestie związane z odpowiedzialnością za budowanie bezpiecznego środowiska szkolnego.

 

Ogłoszono również dwa konkursy:

  • plastyczny dla uczniów klas I–III pod hasłem „Bądź życzliwy”,
  • konkurs dla uczniów klas IV–VIII na najlepsze hasło i gazetkę szkolną pod tytułem „STOP PRZEMOCY – TAK DLA ŻYCZLIWOŚCI”.

 

Na korytarzach pojawiły się  gazetki ścienne promujące życzliwość, dobre słowo i przeciwdziałanie hejtowi.

 

W klasach młodszych (I–III) wychowawcy przeprowadzili zajęcia w oparciu o bajki terapeutyczne. Przedstawione historie  pomogły dzieciom zrozumieć, jak ważna jest ostrożność w słowach i jak można naprawić relacje.

 

W klasach starszych (IV–VIII) psycholog i pedagog szkolny przeprowadzili krótkie ćwiczenie pt. „Słowa wędrujące”, które miało na celu uwrażliwienie uczniów na siłę wypowiadanych słów oraz ich wpływ na relacje z rówieśnikami.

 

Dzień II – „Komunikacja a relacje” (wtorek, 30 września 2025 r.)

 

Wtorek poświęcony był rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i budowaniu pozytywnych relacji. W każdej klasie, w ramach zajęć z wychowawcą, przeprowadzono zajęcia warsztatowe dotyczące skutecznej i empatycznej komunikacji, życzliwości oraz wyrażania emocji w konstruktywny sposób.

 

Scenariusze lekcji, przygotowane przez szkolnych specjalistów, były dostosowane do wieku uczniów i zawierały elementy aktywizujące, takie jak odgrywanie scenek, rozmowy w parach, burze mózgów. Zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami i refleksjami.

 

Dzień III – „STOP przemocy” (środa, 1 października 2025 r.)

 

Środa była dniem, w którym szczególną uwagę poświęcono zagadnieniom przemocy – zarówno fizycznej, jak i psychicznej oraz cyberprzemocy. Psycholog szkolny przeprowadził prezentację dotyczącą różnych form przemocy oraz możliwych sposobów reagowania, co miało na celu zwiększenie świadomości uczniów i pokazanie, że każda forma agresji może mieć poważne konsekwencje.

 

Dla uczniów klas I–III zorganizowano aktywne przerwy, podczas których odbywały się gry i zabawy promujące życzliwość i współpracę. Również w świetlicy szkolnej prowadzone były zajęcia o tematyce przeciwdziałania przemocy, przygotowane przez opiekunów świetlicy.

 

Dzień IV – „Dzień integracji i empatii” (czwartek, 2 października 2025 r.)

 

Samorząd Uczniowski zainicjował akcję „Drzewo empatii” – uczniowie wypisywali na papierowych liściach empatyczne i wspierające zwroty, które następnie zostały zawieszone na symbolicznym drzewie w centralnym punkcie szkoły.

 

W godzinach wieczornych zorganizowano wieczór filmowy dla klas IV–VIII. Uczniowie obejrzeli filmy poruszające temat relacji rówieśniczych, trudności w komunikacji i poszukiwania zrozumienia. Po seansie odbyła się dyskusja, podczas której uczniowie dzielili się swoimi przemyśleniami, analizowali zachowania bohaterów i sytuacje w których się znaleźli.

 

Dzień V – „Dzień dobrych relacji i promowania mediacji” (piątek, 3 października 2025 r.)

 

Ostatni dzień tygodnia poświęcony został integracji oraz wspólnemu świętowaniu życzliwości i dobrych relacji.  Wychowawcy oraz pani bibliotekarka przeprowadzili w klasach I – III poranek z bajką terapeutyczną.

 

Samorząd Uczniowski poprowadził „aktywną przerwę, podczas której odbyły się zabawy i ćwiczenia integracyjne. Miały one na celu nie tylko budowanie relacji, ale również rozwijanie współpracy i zaufania między uczniami.

 

W tym dniu, w kilku klasach wystąpili mediatorzy rówieśniczych, którzy – pod opieką pedagoga – przygotowali scenki edukacyjne dla młodszych uczniów. Przedstawili ideę mediacji jako narzędzia wspierającego pokojowe rozwiązywanie konfliktów oraz zaprezentowali przykłady praktycznego jej zastosowania.

 

Przez cały tydzień klasy IV – VIII przygotowywały gazetki ścienne, w ramach ogłoszonego w poniedziałek konkursu. Młodsi uczniowie pracowali nad pracami plastycznymi, które przygotowywali na konkurs.

 

Najciekawsze prace plastyczne i gazetki z najtrafniejszymi hasłami promującymi życzliwość zostaną nagrodzone.

 

Podsumowanie:

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej był wyjątkowym czasem, w którym cała społeczność szkolna skupiła się na refleksji nad tym, jak ważne są dobre relacje, wzajemny szacunek i otwartość na drugiego człowieka. Poprzez różnorodne formy pracy – bajki, warsztaty, działania integracyjne, prezentacje i akcje tematyczne – uczniowie mogli nie tylko zdobywać wiedzę, ale również rozwijać kompetencje społeczne i emocjonalne.

 

Zaangażowanie uczniów, nauczycieli, specjalistów szkolnych oraz Samorządu Uczniowskiego świadczy o potrzebie i skuteczności takich inicjatyw. Mamy nadzieję, że zdobyte doświadczenia i wartości będą towarzyszyć uczniom na co dzień – nie tylko w szkole, ale również poza jej murami.

Data dodania: 2025-10-05 22:02:59
Data edycji: 2025-10-22 22:03:18
Ilość wyświetleń: 6
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej